Vad är en "bra mamma"?

Hur är man en bra mamma? vad är en bra mamma? När kan man bli en bra mamma? Finns det några kriterier för hur man ska vara?

Att vara i en mamma roll är något helt annat än allt annat skulle jag vilja påstå. Så mysigt, underbart, sådan kopiös lycka men också en sån utmärjlad trötthet, känslan av att inte räcka till, frågor som snurrar. Jag har aldrig varit så lycklig, genuint lycklig som jag är nu, med min son, min pojkvän, marsvinen, lägenheten. Jag är lycklig på riktigt, så är det. Men jag är så trött och slut, på ett sätt jag aldrig upplevt förut. Jag vill vara den bästa mamma Alvin kan ha, men hur gör man för att bli en "bra mamma", egentligen? Kan man inte få kritterier med mål och delmål? Eller en handbok eller något att luta sig på...

Tog nattpasset med lille skit, känner mig helt slut nu, orkar inte.. just nu så skär gråten in som slag i magen, finns inget jag kan göra, ungen vill inte somna, han tycker inte om att somna.. vet inte varför men de ska gråtas och jävlas.. känner mig så elak, känns som om jag skulle göra allt fel när han håller på så här.. GÖR JAG FEL? Eller rättare sagt - vad ska jag göra för att göra rätt?? Mat, rapa, blöja, gosa...- somna.. nej.. Allt blir bara fel känns de som.. uh.. älskade unge.. låt mamma sova.. en timme.. eller en halvtimme? tio minuter! snälla.. Åh om man bara kunde översätta och få reda på VAD han vill.. fattar inte vad ja ska göra..Kan du bara inte sova lite?

Det hör väl till att ha sånna här stunder med antar jag. Folk har i alla fall tjatat i 9 månader " det kommer inte bli lätt " " Inget kommer bli som förut " osv osv.. alla visdomsord. De är väl klart att det inte är lätt att ha barn? är inte de självklart? Men det är ju så många mera vackra stunder än dom som är som just nu, när man bara inte vet hur man ska ta sig till..

Jag har varit rökfri sen 14 juni, men nu skulle det vara skönt att ta ett bloss...(inte för att jag ska eller kommer göra men ändå)

http://www.mgson.se/bilder/bebis1.jpg

En bra mamma fixar väl sånt här med glans?

En bra mamma lägger väl bara sitt gråtande barn i famen så slutar den?

En bra mamma sitter väl inte och lyssnar till sitt barns skrik?

En bra mamma behöver väl aldrig ens höra sitt barn skrika, hon vet ju alltid vad barnet vill ha?

 

Man vill klara så mycket mer än vad som går

Jag vill vara den "perfekta mamman".

  • Jag vill göra rätt, alltid, veta hur jag ska få Alvin nöjd och glad.
  • Jag vill sköta mitt hem med glans.
  • Jag vill ha det rent, städat, inget som ligger och skräpar inte heller tussar i hörnen.
  • Jag vill alltid ha en tom diskho.
  • Jag vill laga 3 nyttiga goda mål om dagen.
  • Jag vill göra storkok en gång i månaden.
  • Jag vill komma i mina gamla kläder.
  • Jag vill motionera och bli smal och fin igen (och sen lyckas hålla formen)
  • Jag vill hinna med att koka alla flaskor mellan alla användningar.
  • Jag vill ha ett välsmakligt inrett hem.
  • Jag vill aldrig behöva visa hur trött jag är. (Som den perfekta mamman är man ju aldrig trött)
  • Jag vill vara glad och le hela tiden.
  • Jag vill ha en stabil stark ekonomi.
  • Jag vill kunna ge mitt barn allt som jag vill ge honom.
  • Jag vill ha en tvättkorg som alltid är tom, och tvätten tycks tvättas, vikas och läggas in utav sig självt.
  • Jag vill vara en bra flickvän, som aldrig blir sur eller arg eller grinig.
  • Jag vill vara den bästa vännen någon kan ha som alltid har tid för en fika på stan. . . . . . . . . . . . . .

http://fc04.deviantart.net/fs18/f/2007/173/7/8/Super_Housewife_by_KopaBill.jpg

Nej, jag är inte den perfekta mamman.

Gjorde en sökning på google,

Resultat 1 - 10 av ungefär 4 380 000 vid sökning efter bra mamma. (0,08 sekunder)

Resultat 1 - 10 av ungefär 1 030 000 vid sökning efter perfekt mamma. (0,20 sekunder)

 

Antar att ja inte är själv....

 

Puss & kram

Mamma Mrawen


Kommentarer
Postat av: Sofia

du ÄR en bra mamma. Tro mig du är inte ensam med sömnlösa nätter, tårar och frågor vad sjutton den lille vill. Jag minns mej själv då man kom hem, var trött och inte sovit på mååånga nätter. Jag fick göra allt eftersom johan skulle upp och jobba kändes det som. Det var bara ibland - man blir tokig men man älskar dom små knytena. Man får gråta. Är det något så tveka inte och fråga både mig och Jenny, ja du har ju många som kan hjälpa dig och komma med råd, råd kan man aldrig få för mycke av. Jag har faktiskt fått kretiken att jag varit en dålig mamma av johans mamma, hon tyckte att hon minsann skulle ha bättre hand om fanny, och det tog hårt på mig. Enligt henne skulle jag inte ge Fanny mat och att hon var blek och undernärd. Näe, folk ska inte säga något hur man uppfostrár mm.. Du är en BRA Mamma, det tar tid att infinna sig i mammarollen, tror inte man fattar att man är mamma förrns barnet blir 18 och flyttar hemmifrån om man ens förstår då..!

2009-11-13 @ 08:28:32
URL: http://justafooltobelieve.blogg.se/
Postat av: Krussidull

En bra mamma här när du lyssnar på dig själv, litar på dig och hur du vill att ditt barn ska bli.

Det finns tusentals olika tips, idéer och råd. Men de bästa råden finns inom dig själv. Det är du som känner ditt barn bäst och det betyder inte att de andra tipsen funkar på ditt barn.

Efter ett tag kommer ni att komma in i rutiner, när han är så där 4-6mån kanske med lite tur fortare. Ni håller ju bara på och lär känna varandra.Det finns mängder med olika sätt att få ett barn tyst, det gäller bara att hitta vilket som passar din lilla.

En sista sak. Litaw på ditt egna omdöme, då blir du en riktigt bra mamma.

2009-11-13 @ 10:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0