9/11-08 dag 2

Dag nummer två. Inatt sov jag själv, somnade bara.. dunk rakavägen in i sängen.. ställde ena larmet på 06.15 och det andra på 06.30 så man hade tid att njuta av de grymt sköna lakana som jag vet att jag kommer att lessna på förr eller senare. Går upp, pigg som en lärka, klär på mig, går ner tar ett bloss ringer sötnos, och sen till frukosten,

idag:
  • Kaffe
  • Juice
  • Macka (1 med korv o den andra med sill :P)
  • Yoghurt (med solrosfrön, linfrön, russin, fullkorns flakes och kanel)
Va helt själv när jag kom ner, kändes ganska mysko, efter ett tag knata en efter en ner och åt. Hörde att det var en tjej som skippade frukosten för att få fullt traktamente (typ 300/dag) äh.. ja bryr mig inte om det, jag njuter av frukosten så därför fortsätter jag att äta den med, man ska ju orka en del med.

Off to Work


Knata in kolla utrustningen, det ligger nämnligen på mig att se till att allt finns som kommer att behövas per dag;
  • vaccin + frysväska + klampar
  • kanyler
  • sprutor
  • engångs handskar
  • stövel lådor
  • engångs förkläden (ett ombyte till varje gård till mig och min kollega)
  • hand sprit
  • dec vätska
  • mjölk provrör
  • pennor
  • papper
  • dasspapper (mycket viktigt!)
Check V

tre gårdar idag, man får en pärm med info om dagens gårdar och hur många djur det är, om det är mjölk eller kött produktion mm.

Första gården idag va kanske 50 djur, kött variant, med jätte horn! Dom hade fixat en "vallgång" där djuren gick igenom till en annan box och där mellan kunde man stoppa dem och få en möjlighet att spruta, mitt jobb i det hela är att;
Checka vilka djur som får vaccin, utfrån vilket ID nummer de har (nummerlappen i örat), läsa av och pricka av en lista, fylla sprutor, och langa dem till min kollega som ger mig sina tomma osv. det låter inte jobbigt men det krävs en del, man måste vara med hela tiden och kunna hjälpa till om det krävs, och så.. ofta hinner man inte fylla sprutor i takten som hon sprutar, stressigt men så givande ändå. sen som sagt så var vi på den här gården, jätte söta bönder! dom hade haft "genrepetion" för några dagar sen och testat systemet så att det fungerade och det märktes att dom visste vart dom hade varandra och hur de skulle göra med allt, intressant och kul att dom är possetiva till att man kommer ut och tar en massa arbets tid av dem. En timme senare var det vidare till nästa gård.

Mjölk djur, ca 140st. Hjälp! men men.. kommer in o två gulliga gubbar möter oss och visar oss till sin mjölkgrop (en dubbel 3:a) shit va de gick fort! jag hann inte med för fem öre! Emma min kollega snodde runt om en iller runt djuren och va klar innan jag hunnit med med varken pennan eller med sprutorna, så efter ett tag fick ena bonden ta över pappersjobbet, han verkade ganska nöjd, tog på sina läsglasögon och såg allmänt nöjd och "pråper" ut eller vad man ska säga. Jag hann knappt med bara sprutorna, gick i ett! helt sannslöst! men efter ett tag fick man in rutin eller vad man ska säga.

   Sedan vidare till ungdjur med mera, det knata på MEN så började det trycka på, KISSNÖDIG! AKUT, men nej, det var kanske 80 djur kvar! AH!! har aldrig varit så kissnödig och så akut och jävligt som då, det va inte kul nån stanns o så skulle man koncentrera sig och göra ett jobb på det. helt galet! och som avslutning så hade han tydligen en extra lösdrift med kvigor och med sinkor... nej nej nej !! det tog jätte lång tid att fånga djur för djur.. ah!! panik!! jag visste inte vart jag skulle ta vägen.. helt galet!! ville bara sätta mig och göra som korna, men det kan man ju inte göra som "vaccinations assistent" tiden gick i snigel fart.. när djuren var klara så nästan sprang jag mot bilen och försökte få emma att skynda skynda!! men de gick si så där. .och bönderna ville bjuda på fika men jag försökte att avböja så rart som möjligt inte lätt kan ja säga.. inte när man är där .. just i den sittsen.. bilen börjar rulla,
"Emma!! jag är verkligen jävligt kissnödig!!!" .. jag tror att hon förstod och vi körde in på en sidoväg, jag kastade mig ur bilen och snart befann jag mig i himmelriket! 

Att vara kär i all ära! men att få göra sina behov när det är akut.. det är otroligt underbart!

Ja, och sen åkte vi till en gård till, mjölk och det gick helt enligt boken måste jag säga. sen "poff" var det dags att åka tillbaka.. men klockan va bara 14.30.. klockan va ju bara barnet. men det var som det var, tog ett tag på OLC:et att packa och kolla pappren och så, va klara 15.49, avrundat så var det en arbets dag på 8 timmar, jätte kort dag enligt mig.. vill jobba så mycket som jag bara kan.. ja menar jag har inte så mycket annat att göra.. därför jag sitter här kanske..


 Kram för mig.. see ya tomorrow .. en gård, 300 djur.. hell yaeh!

Kommentarer
Postat av: Kissnödig?

Minns när du var kissnödig inne på safarit på kolmården. Då var det också panik.. hihi.. Puss

2008-12-09 @ 19:39:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0