Hallonblads te

Hallonblad

Hallonblad kan tas som örtte eller i tablettform. Det nämns ofta som ett sätt att sätta igång förlossningen tillsammans med andra metoder. Detta är en myt.

Är det säkert?
Det är mycket viktigt att inte använda hallonblad förrän graviditetens sista två månader eftersom de har en stimulerande inverkan på livmodern.

Fungerar det?
Det finns inga bevis för att hallonblad hjälper till att sätta igång förlossningen. Däremot visar en australiensisk studie att hallonblad påskyndar förlossningens andra stadium och minskar risken för att man ska behöva använda tång.

Hur gör jag?
Om du vill hjälpa livmodern förbereda sig inför förlossningen kan du börja med en kopp örtte om dagen, eller en tablett och gradvis öka dosen till max fyra koppar örtte om dagen eller fyra tabletter. Du kan dricka hallonbladste under förlossningen, utan begränsning. Du kan köpa torkade hallonblad eller tabletter från hälsokostaffärer.



Låter kanske inte så positivt.. men jag lyssnar på Malin:

köp hallon te på life, den är jätte bra och sätter i gång en, vet att det funkar på många men inte alla..men man måste dricka det i några dagar..:)

provar och ser :P gott är det i alla fall.. så får se om de händer nå eller om det verkligen är myt..



 

Två inlägg från familjeliv:

♥ Min man köpte tet åt mig sent på onsdagskvällen, då drack jag min första kopp. Var osäker på hur värkarna skulle kännas, men trodde att de startade på natten. Tyvärr gick de över på morgonen, då jag tog en varm dusch. Drack ändå ett par koppar även under torsdagen, sedan startade värkarna igen vid midnatt. Dessa gick inte över så på fredagseftermiddagen åkte vi in till förlossningen, dottern föddes sent den fredagen

Magen drog ihop sig och försvann direkt och jag kände inte att det skulle ha gjort ont när livmodern drog ihop sig, så jag ska minsann satsa på tet nästa gång också


♥ jag drack hallonbladsthe från v. 33 eller nåt sånt. och jag är övertygad om att det hjälpte till i förlossningsarbetet.
första barnet utan te vtnavg, sonen föds efter 41 timmar, 18 timmars effektivt värkarbete med stimulering.avslag i 8 veckor

andra barnet med te 6 timmars värkar, korta men effektiva, sonen föds efter 30 mins på förlossningen. avlag i 2 veckor.

så jag tror på att det hjälpte limodern att jobba effektivt!!


Baby center
Det har en toniserande verkan på livmodern och hjälper, om man tar det dagligen under graviditetens sista 6-8 veckor, till att förbereda livmodermuskulaturen inför förlossningen och kan på så sätt göra det lättare att föda barn.

II en studie som gjordes i Sydney, Australia, gav man 192 förstföderskor antingen en tablett med 1,2 g torkade hallonblad eller placebo två gånger per dag från graviditetsvecka 32. Örtpreparatet visade sig inte ha några skadliga effekter på varken mor eller barn och de som tagit hallonbladstabletterna hade ett kortare utdrivningsstadium under förlossningen och en lägre frekvens av instrumentförlossning (19,3 % jämfört med 30,4 % för placebogruppen.). Men man behöver göra mer forskning för att bekräfta dessa resultat.

Eftersom det har en stimulerande effekt på livmodern, är det mycket viktigt att inte använda hallonblad före graviditetens två sista månader. Börja med en kopp örtté per dag och öka gradvis till max fyra koppar té eller tabletter per dag. Du kan dricka hallonbladsté obehindrat under förlossningen också.

Du kan köpa torkade hallonblad från en välrenommerad försäljare, eller plocka och torka själv. Så här brygger du te på bladen: lägg 25 g torkade hallonblad i en tekanna och häll på 6 dl kokande vatten. Sätt på locket och låt dra i 15 minuter. Om du bara vill göra en kopp, använder du 1 tsk torkad ört till en kopp kokande vatten.

En annan ört som kan användas tillsammans med hallonblad är rapphönsbär, mitchella repens. Den har på samma sätt som hallonblad använts traditionellt för att underlätta förlossningen. Nordamerikanska indiankvinnor brukade ta den under graviditetens sista veckor. Örten har, liksom hallonblad, en toniserande inverkan på livmodern, vilket sägs kunna göra förlossningen lättare och förloppet snabbare. Det finns inga forskningsresultat som bevisar effektiviteten av denna medicinalört.

Du bör tala med en örtterapeut innan du börjar ta denna ört och den bör inte tas alls förrän under graviditetens sista veckor.




Upp till bevis.

 

Vad tror du?

Tror du att hallonblads te kan hjälpa till att sätta igång eller inte?





Kommentarer
Postat av: Yvonne

Hallonbladste har jag också hört ska vara bra de sista veckorna. Mamman till han jag jobbar hos var ju antroposof och berättade för mig att hallonblad stärker livmodern inför förlossningen.

Värt att testa!

2009-09-17 @ 16:29:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0